donderdag 15 maart 2012

(Croco-)Art voor Artis

Bij de hoofdingang van Artis staat ver na sluitingstijd een grote groep mensen voor de poorten te wachten tot ze naar binnen mogen. Kijkend naar het grote aantal onmogelijk hoge hakken en de algemene hipheid van het publiek, weten we: deze mensen zijn, net als wij, uitgenodigd voor de veiling van 'croco-art'*.

Croco-art? Ja, croco-art. Zoals iedereen wel weet is het logo van Lacoste een krokodilletje. Helaas doet de krokodil van Lacoste het een stuk beter dan de krokodil in het wild. Vele krokodillensoorten worden met uitsterven bedreigd. Lacoste wil hier wat tegen doen en hun logo redden.**

Ook de onechte gaviaal, de krokodillensoort die gehuisvest is in Artis, zou binnenkort wel eens op de lijst met in het wild uitgestorven diersoorten terecht kunnen komen. Om dit te voorkomen wil Artis meedoen aan het fokprogramma van deze dieren. Om in het fokprogramma te participeren, moet echter wel eerst het verblijf van de gavialen worden verbeterd. Goed idee, maar hoe komt een dierentuin in deze tijden van drastische bezuinigingen aan geld voor een dergelijke kostbare verbouwing?

Enter: Lacoste. Om hun boegbeeld (en Artis) te helpen, is Lacoste een bijzonder samenwerkingsverband aangegaan met een tiental Nederlandse kunstenaars. De opdracht die de kunstenaars kregen: geef jouw visie op de krokodil of heritage van het merk. Et voila, croco-art was geboren. Croco-art is dus een unieke samenwerking tussen Lacoste, een aantal Nederlandse kunstenaars en Artis

De kunstwerken die voor croco-art zijn geproduceerd werden eerst gedurende anderhalve maand geƫxposeerd in het Aquarium in Artis om daarna te worden geveild voor het goede doel: een vernieuwd terrarium voor de onechte gavialen in Artis, zodat zij zich goed kunnen voortplanten.
Om deze foto ontstond een ware biedingsoorlog

Hoewel, zoals eerder al beschreven, het publiek dat op de veiling is afgekomen er veelal uitziet alsof zij de krokodil liever in de mode verwerkt zien (hetzij op een Lacoste artikel, hetzij als handtas) dan in het echt, tonen zij dat ze het hart op de juiste plaats hebben door lustig te bieden op de aangeboden kunstwerken. Opgezweept door de veilingmeester, die de bieders op ludieke wijze tegen elkaar uitspeelt, word ook ik meegesleept en wil ik, ondanks mijn gebrek aan geld en ruimte, uit kinderlijk verlangen om te zien wat er zou gebeuren, bijna mijn hand op steken om een bod uit te brengen. Uiteindelijk leveren bijna alle schilderijen meer op dan van tevoren was geschat. Croco-art heeft niet alleen een mooie expositie en een geslaagde avond opgeleverd, bovenal leverde het veel winnaars op: Lacoste en de kunstenaars, die extra exposure hebben gekregen, de mensen die een kunstwerk mee naar huis mogen nemen, maar vooral Artis en de onechte gavialen.

Voor mij bewijst croco-art dat mode, kunst en natuur elkaar niet hoeft te bijten, maar heel goed samen kunnen gaan. Niet voor niks is de volledige naam van Artis "Natura Artis Magistra": de natuur is de leermeester van de kunst (en in dit geval ook van de mode). Hoe dan ook: als het aan mij ligt mogen er nog veel meer van dit soort samenwerkingen volgen!


* Wil je de kunstwerken zien? Kijk dan op http://www.croco-art.nl
**Voor meer informatie over merken die hun logo willen redden, kijk op http://www.saveyourlogo.org/en/

1 opmerking: